2006-02-03

007. "Little Big Man"

I detta gripande epos, som växlar mellankomedi och drama, gör Dustin Hoffman ett "mästerilgt porträtt" (Hollywood Reporter) som den 121-årige enda överlevande efter slaget vid Little Big Horn. Han berättar sin fascinerande livshistoria om cheyennerna som adopterade honom, sina äktenskap och sin vänskap med Wild Bill Hickok. Hans osannolika berättelser tyder på att han mycket väl skulle kunna vara en av de största lögnare, som någonsin satt sin fot i vilda västern. I birollerna syns bland andra Oscar-vinnaren Faye Dunaway, Chief Dan George, Martin Balsam och Richard Mulligan.
- Text från baksidan av dvd-utgåvan

Jag vet ärligt talat inte hur lämpade den här filmen är för tågresor egentligen. Kanske är jag blödig, men det är en hiskelig massa slaktande av kvinnor och barn. Må så vara att det sker med det tidiga 70-talets klatschiga rödfärg som blod, men ändå. Dessutom finns det en scen med Faye Dunaway som fallen blomma (eller hur det nu utrrycktes i filmen) som balanserar på gränsen till tågsäker och en scen med, hur var det Farfar uttryckte det, frejdigt kopulerande med tre eller fyra fruar i en tipi som balanserar på samma gräns (även om det naknaste är Dustin Hoffmans rumpa).

Och även om det visst finns inslag av varm komedi i historien är det inte de scenerna som stannar kvar hos mig. Det är den språnggalne General Custer och den vita mannens obarmhärtiga slakt av indianer som naglar sig fast. Det är inte någon munter historia direkt.

Rar... Pfft!

Filmen är dessutom lite väl lååååååång(sam). Vilket på sätt och vis inte är så konstigt eftersom den inte vet på vilket ben den ska stå, komedins eller dramats. Jag vet ärligt inte vad jag tycker om den. Den är inte dålig, men jag irriterar mig på veligheten. Jag vet inte vilket som är värst. Att filmen inte vågar berätta den grymma historien om slaget vid Little Big Horn eller att den inte litar på sin kraft som relationskomedi (hade den valt den senare vägen hade den för all del riskerat att bli läskigt fördomsfull emellanåt).

Sen är det ju det här med Dustin Hoffman, är han så bra egentligen? Vad är hans claim to fame egentligen?

(5/10)

2 Comments:

At 6/2/06 15:16, Anonymous Anonym said...

Äh! Filmen var visst rar! Fast nu i efterhand kanske jag skulle ha vetat bättre än att se filmen sittande på ett tåg bredvid en 11-åring... Hoppas att hon trodde att blodet var ketchup.

 
At 7/2/06 18:54, Blogger ptrkhmbrg said...

Frågan är kanske också varför kommentarerna plötsligt inte syns...

 

Skicka en kommentar

<< Home