2006-06-02

016. "Heathers"

Välkommen till Westburg High. I den här skolan regerar tre skönhetsdrottningar som alla bär samma namn: Heather C, Heather M och Heather D. De har makten, utseendet och pengarna att göra precis vad de vill. Men deras tid på tronen har förvandlat skolkompisarnas liv till ett rent helvete. Inklusive gruppens aspirant, Veronica, som börjar tröttna på Heathers terror. Tillsammans med sin kille, den unge rebellen Jason Dean, smider hon en djävulsk plan. De tänker låta Heather-flickorna smaka på sin egen medicin - och den har klart ruggiga bieffekter.
- Text från baksidan av dvd-utgåvan

När den här filmen dök upp i slutet av 80-talet hyllades den som hysteriskt rolig och som en av de bästa svarta high school-filmerna någonsin (allt enligt baksidan). Titeln har legat och gnagt i någon vrå i min hjärna och eftersom jag gillar fenomenet high school-rullar och Christian Slater trodde jag att den skulle funka. Trots att high school-rullar inte alltid är särskilt tågsäkra (just det behöver ingen oroa sig för i det här fallet).

Uppenbarligen åldras svart humor fort och hårt.
Eller så var aldrig det här en särskilt bra film.
Eller så gillar jag inte humor.
Eller så är jag inte målgruppen längre.
Eller så...

Äh. Har du inte sett den behöver du inte se den. Har du sett den behöver du inte se om den. Även om du gillade den då. Det är en ganska seg och kass rulle. Christian Slater går på autopilot och levererar inte. Winona Ryder, vad är poängen med henne egentligen? När det roligaste är Shannen Dohertys förvandling från hunsade Heather till Heather Mega Bitch fattar väl vem som helst att det här är slöseri med tid?

(2/10)